Loading...

Nieuws

Te koud om hard te lopen? Niet met de volgende tips voor hardlopen in de donkere en koude wintermaanden.

Geplaatst op: 1 December 2020
Te koud om hard te lopen? Niet met de volgende tips voor hardlopen in de donkere en koude wintermaanden.

--Stel je veiligheid / zichtbaarheid voorop. Zorg dat je zichtbaar bent. Medeweggebruikers zien je zo over het hoofd en een ongeluk zit in een klein hoekje. Een vel gekleurd jasje helpt natuurlijk al. Een reflecterend vest, al dan niet met lampjes zorgt voor goede zichtbaarheid. Ook led armbanden helpt je zichtbaarheid te vergrote. Deze kan je eventueel ook op de fiets naar school of naar je werk aan doen! --Zorg voor de juiste kleding Zorg voor goede kleding. Dat is bij deze temperaturen met name een goed vocht verwerkend ondershirt het belangrijkste. DUS GEEN KATOEN! Katoen neemt vocht op, maar blijft nat. Hierdoor koel je snel af. Tevens kan een dun windjasje er voor zorgen dat de wind niet dwars door je kleding heen waait. Goede winterkleding essentieel. Draag niet te veel en te dikke lagen kleding! Een korte broek is ook niet echt handig. Zorg voor een lange broek of tight zodat je benen niet te veel afkoelen en de kans op blessures laag blijft. Een haarband, of dunne handschoentjes maakt de boel af om warm en comfortabel jouw trainingen in de koude te kunnen blijven doen. --Zorg voor een warming up of cooling down Jou lichaam moet natuurlijk aan de buitentemperatuur wennen als je naar buiten gaat. Begin je training dan met een rustige warming-up. De naam zegt het al, warming-up! Rustig je lichaam warm laten draaien voordat je et tempo gaat opvoeren. Dit kan met extreme koude al snel tot een blessure leiden. Ook een rustige cooling down is belangrijk, maar let op dat je niet op een koud en tochtig hoekje staat. --Pas je training en je afstanden aan. Kijk even wat de weersomstandigheden zijn van de dag! Pas je training hier op aan. Als je gewend bent lang te lopen, schroef je kilometers wat terug. Doe wat lichte intervallen, of doe wat heuveltjes. Hierdoor blijft je lichaam op temperatuur. Verkort je training, het maakt niet uit. Het blijft trainen en als de omstandigheden de volgende dag wat beter zijn kan je je kilometers weer wat opvoeren. Heuvels zijn geweldig voor kracht en snelheid, dus hoewel je misschien niet in staat bent om op afstand te trainen, kun je alsnog een volledige training afwerken. --Vergeet niet te drinken en te eten Ondanks de koude verlies je tijdens je trainen vocht door transpiratie. Blijf zeker bij lange trainingen drinken. Blijf gehydrateerd. Krijg je toch koud onderweg, zorg dan dat je iets te eten bij je hebt. Sportreep of energie-snoepjes. -- Wind tegen uit, wind mee naar huis Last but not least; begin je training tegen de wind in en loop naar nuis met de wind in je rug. Sowieso is windje mee warmer dan wind tegen hardlopen. Tijdens je training raak je toch iets vermoeit. De koude wind vergt ook nog eens extra energie. Dus beter wind mee naar huis!

terug
Je gegevens worden nooit met derden gedeeld