Loading...

Nieuws

5 redenen waarom hardlopen goed voor je is.

Geplaatst op: 15 Oktober 2020
5 redenen waarom hardlopen goed voor je is.

5 Voordelen van Hardlopen 1. Hardlopen is gezond voor je Regelmatig sporten/hardlopen is goed voor je gezondheid. Het verhoogt je weerstand, je ben t minder vaak ziek. Tevens is er inmiddels genoeg bewijs dat het helpt bij het voorkómen van kanker. Studies laten zien dat regelmatige lichaamsbeweging gepaard gaat met een lager risico op bepaalde vormen van kanker. Sterker nog, als je al kanker hebt kan hardlopen de kwaliteit van je leven verbeteren tijdens het ondergaan van chemotherapie en herstel. 2. Hardlopen houdt je scherp Regelmatig trainen/hardlopen helpt je gehugen en denkvermogen. Studies vinden bij herhaling dat fittere mensen beter scoren in mentale tests dan hun minder fitte leeftijdgenoten. Bovendien verbetert regelmatige beweging het geheugen, taalvaardigheden, denkvermogen en vermogen tot probleemanalyse. Ook oudere hardlopers hebben minder last van vroege demensie. 3. Hardlopen versterkt je botten Hardlopen verhoogt de botmassa en ook dat het helpt leeftijdsgebonden botverlies af te remmen. Ja, ook dit geldt dus ook voor oudere hardlopers. Nogal eens worden hardlopers door familie, vrienden of vreemden gewaarschuwd dat ‘hardlopen slecht is voor je knieen. Echter, wetenschappelijke onderbouwing toont aan dat dit het omgekeerde is. Een sterker “frame” maakt juist dat je minder blessures hebt en langer fit blijft. 4. Hardlopen maakt je gewoon gelukkig Van bewegen/hardlopen ga je je gewoon beter voelen. Onderzoekers beweren dat zelfs een eenvoudige vorm van beweging als 30 minuten wandelen, de gemoedstoestand van iemand doet verbeteren. Ook voor diegene die lijdt aan mentale klachten. 30 minuten hardlopen per week (!) heeft een positief effect op de slaapkwaliteit, stemming en concentratie overdag. Met andere woorden. Hardlopen maakt je gewoon gelukkig. 5. Hardlopen helpt je gewichtsafname Door beweging/hardlopen worden calorieën verbrandt. Bij regelmatige lichte tot extensieve training, gaat die verbranding nog even door nadat je gestopt bent met je training. Diverse studies hebben aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging deze ‘naverbranding’ verhoogt. Hardlopen helpt dus tevens tot gewichtsafname

terug
Je gegevens worden nooit met derden gedeeld